Dinsdag 30-07-2013 t/m donderdag 01-08-2013

2 augustus 2013 - Villers-sur-Mer, Frankrijk

Dinsdag 30-07-2013 07:00 opgestaan en ontbeten. Spullen gepakt en om 09:30 naar Boulogne vertrokken. Tussendoor gestopt bij het gehucht Strouanne om daar op het strand fossielen te zoeken. Eerst dachten we dat er niks te vinden was. Dit kwam omdat de fossielen die hier te vinden zijn zwart van kleur zijn en niet zomaar opvallen tussen alle andere zwarte stenen. Uiteindelijk hebben we er een aantal gevonden. Siem had ook nog een hand vol wenteltrapjes (schelpensoort) gevonden doordat ik er een had gevonden en aan hem liet zien. Het was wel een beetje jammer dat het hier de hele tijd regende. Hier zijn we van 10:00 tot 12:45 geweest. Verder gereden richting Boulogne. Onderweg Cap Griz Nez bezocht en bij de zelfde bakker als eerst brood gehaald, chocoladebroodjes en gebakjes die we gelijk lekker opaten. Eenmaal aangekomen in Boulogne op zoek gegaan naar een parkeerplek, wat moeilijk lukte omdat het erg druk was. Vanuit daar het centrum in gelopen waar we de kerk genaamd Notre Dame hebben bezocht. Dit was een grote hoge kerk die van binnen best wel mooi was en ook oud. Er waren nog tekeningen van rond 1850 die werden gerestaureerd. Weer buiten begon het te regenen. We hebben nog de oude stadsmuur bezocht en het kasteel. Daarna over de stadsmuur gelopen en weer terug gegaan naar de auto. We kregen helaas een plensbui over ons heen waardoor we drijfnat bij de auto aankwamen. Chocoladebroodje gegeten en op de terugweg nog boodschappen gedaan bij een supermarkt. Op de camping alles uitgeladen en ontdekt dat beide rugtassen van binnen nat waren. Spullen en kleren te drogen gelegd en boodschappen en auto opgeruimd. Nog even gezeten en daarna aardappelpuree met bietjes en kabeljauw gegeten. Afgewassen en als laatste nog wat foto’s bekeken.

Woensdag 31-07-2013 Om 06:30 opgestaan, ontbeten en alles opgeruimd en ingepakt. Luifel afgebroken en de caravan aangekoppeld. Om 09:30 vertrokken richting Houlgate. Onderweg twee tussenstops gemaakt, ook meerderen keren gestopt om tol te betalen. Dit moest ook voor de Pont de Normandie twee mooie en behoorlijk omhoog gaande bruggen in de buurt van Le Havre. Op een gegeven moment besloten te proberen of we konden staan op de eerste camping die we tegen kwamen. Dit is gelukt en is geworden camping Du Lieu Roti in Vauville na een mooie en lekker rustige rit. Om 14:30 kwamen we hieraan en hebben we zelf onze plek uitgekozen. Caravan met de Mover (elektrische aandrijving die je op de wielen kan zetten) op zijn plek gezet wat ik mocht doen. Luifel gemonteerd en al het natte spul uitgehangen in de zon. 17:00 vertrokken richting Villers Sur Mer verkeerd gereden en in Blonville uitgekomen. Hier naar het toeristenkantoor geweest en een paar folders voor leuke uitstapjes meegenomen. Nog naar het strand gelopen en weer terug naar de auto. Vanuit hier naar Villers Sur Mer gereden. Daar rondgereden en een parkeerplaats gezocht. Rondgelopen en opzoek gegaan naar een restaurant. Eerst hebben we nog het toeristenkantoor bezocht en ontdekt dat daar gratis internet is. Toen naar restaurant Le Mermoz aan het strand gelopen om daar te gaan eten maar, de keuken ging pas om 19:00 open waardoor we op het strand gingen kijken. Hier een heleboel schelpen gevonden en onverwacht ook een heleboel fossiele schelpen die waarschijnlijk uit de rotswand verderop hiernaartoe zijn gespoeld. Om 19:30 bij het restaurant een erg lekker drie gangen menu gegeten. Ik had gegrilde camembert met sla en noten, iets onbekends met gebakken aardappeltjes en appeltaart toe. Siem had vissoep, rundvlees met tagliatelle en dame blanche toe. Na het eten terug naar de auto gelopen en weer naar de camping gereden.

Donderdag 01-08-2013 07:30 Opgestaan, gedoucht en ontbeten. Spullen gepakt en om 10:00 naar Villers Sur Mer vertrokken. Hier hebben we een parkeerplek gezocht en de bolderkar ingeladen. We zijn over de kade en het strand naar de rots en klei kust gelopen om hier te zoeken naar fossielen. Na een tijdje vonden we er steeds meer voornamelijk van schelpen. Nog in gesprek geraakt me de fransman Jean Paul uit Parijs die hier op vakantie was. Hij had zelf waarschijnlijk een stuk fossiele ruggenwervel gevonden. Hij kon ons van alles vertellen over de fossielen die hier te vinden waren. Ook als we het zelf ergens van niet zeker of helemaal niet wisten kon hij zo vertellen wat het was. Siem heeft van hem een stuk Ammoniet (inktvissoort), een mossel, een schelp en een soort oester fossiel gehad. Ik kreeg van hem een stuk Belemniet (inktvissoort) en een zee-egel fossiel. Ook heb ik nog wat pyriet gehad. Wij zouden hier overheen gekeken hebben omdat we de vorm niet herkende of er geen fossiel in zagen. Terwijl hij het zo van het strand af plukte. We hebben op die manier een heleboel nieuwe dingen geleerd die ons bij het zoeken en herkennen kunnen helpen. Zelf heb ik nog Pyriet gevonden dat op een fossiele schelp gegroeid was. Jean Paul noemde dit een trofee omdat het op deze manier best bijzonder was op om het te vinden. Ook had ik nog andere kristallen gevonden waarvan Jean Paul zo kon herkennen dat het Calcite was. We hebben zo een erg leuke zoekdag gehad waarbij we alleen een beetje door de zon weg smolten. Terug gelopen met een heleboel fossielen en lekker schepijs gegeten. Bij de auto alles opgeruimd en ingeladen en naar Paleospace l’Odyssée gereden. Dit is een fossielen museum waar plaatselijke dus ook waar wij gezocht hadden fossielen tentoongesteld lagen. Ook lag hier een deel uit de collectie uit Parijs en uit privé collecties waaronder een Triceratops schedel vindplaats Nord Dakota U.S.A.. We hebben ook veel fossielen gezien die we zelf morgens gevonden hadden. Ook lagen hier dino skeletten die in Frankrijk gevonden waren. Waaronder een krokodillen schedel uit Villers Sur Mer. Hier hebben we nog meer over de plaatselijke fossielen geleerd. Avonds om 19:00 weer terug naar de camping gereden. Ik had dit keer gekookt. Rijst met sperziebonen en kabeljauwfilet. Crème brulee als toetje. Na het eten afgewassen, rustig gezeten en nog gedoucht.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ruben:
    2 augustus 2013
    Nelly je hebt erg leuke borden en bekers uitgezocht.
  2. Ruben:
    Ed en Elma welkom thuis.
  3. Fam Vrijs:
    Hoi Ruben en Siem,
    wat een avonturen allemaal, en eindelijk de zon!
    Leuk om al jullie verhalen te volgen!
    Groetjes van allemaal,
    Cisca
  4. OomJan en Tante Gea:
    Beste Ruben,
    Leuk om je reisverhaal te lezen, wij zijn vroeger ook veel in Normandie en Bretagne geweest. Jammer dat jullie soms slecht weer hebben, maar jullie hebben al veel gezien en gevonden. Verder een goede reis en geniet ervan!
    Hartelijke groeten Oom. Jan en Tante Gea
  5. Nelly Terluin:
    2 augustus 2013
    Niet echt slim... ik ontdek nu pas waar ik jullie foto's kan zien...mogen er iets meer foto's op komen van mijn mannen?!
    En is de Berlingo al afgeladen vol of kunnen er nog fossielen bij? Hoe bevalt de bolderkar?
  6. Marjo:
    2 augustus 2013
    wat leuk om zo met jullie mee te gaan naar Frankrijk. Zo kom ik nog eens ergens. Veel plezier. groetjes
  7. Inge, Marco, Ruben, Sasja:
    Hallo mannen,

Wat superleuk om weer over jullie avonturen te lezen en wat een hoop foto's! Er staan echt prachtexemplaren tussen hoor!
    Dit is beter dan wachten op de postduif (al hebben wij wel steeds twee exemplaren in de tuin nu, maar zonder kokertje helaas).

We missen alleen wat actiefoto's van jou Ruben, tijdens de afwas, het kokkerellen enzo. Nee, geintje hoor, maar wij zouden het wel heel leuk vinden om jou in beeld te zien.

Hebben jullie nog mailadressen uitgewisseld met Jean Paul? Dat soort contacten zijn altijd leuk om vast te houden. Hebben jullie Engels met hem gesproken, of spreek je nu al vloeiend Frans Ruben?

Hier gaat alles aardig z'n gangetje, al is het wel superwarm.
    Marco heeft nu een weekje vakantie en Sasja is druk aan het aftellen tot we naar Limburg gaan. Ze heeft wel al besloten dat ze volgend jaar tijdens de vakantie niet meer naar koning Willem-Alexander wil, maar liever naar een dierentuin gaat. Het is maar dat je het alvast weet.

We hebben nog twee dagen de zorg voor de kippen en Nijn en Ko en hebben al aardig wat verse eitjes kunnen rapen (en eten).
    Het is alleen wel een warm klusje om te doen nu, vooral het dichtscheppen van de kuilen die ze maken.

Ik geef jouw vissen nu handmatig voer. Het blok dat ze hadden was dinsdagavond al op. Maar ze leven nog steeds en zijn nog niet gekookt.

Tot zover maar even, ik ga nu nog lekker in de tuin struinen, tot horens/mailens!

Veel liefs,

Inge, Marco, Sasja
  8. Inge, Marco, Ruben, Sasja:
    6 augustus 2013
    Hoi mannen,

Heb nu eindelijk even internet. Wifi verbinding is heel slecht.
    Wij genieten van een tropisch Limburg. We zijn al twee keer naar het zwembad geweest en hebben al een wandeling tussen de koeien door gemaakt.
    Morgen gaan wij naar Valkenburg: de steenkolenmijn en dat leuke Mexicaanse restaurantje staan op het programma.
    Donderdag naar Gaia Zoo en vrijdag naar Vivara.
    Het weer blijft goed, alleen voor morgen is er regen voorspeld.

Wanneer gaan jullie richting Nederland rijden?
    Wordt de thuiskomst zaterdag of zondag?

Dikke knuffel,

Inge, Marco, Sasja