Vrijdag 26-07-2013 t/m Maandag 29-07-2013

30 juli 2013 - Escalles, Frankrijk

Vrijdag 26-07-2013 Ik werd opgehaald door Siem uit Heerhugowaard en samen zijn we naar Sint Pancras gereden. We hebben de caravan en de auto ingeladen. Daarna boodschappen gedaan voor de eerst paar dagen. Middags kwamen Nelly en Joke met Lars op bezoek dit was erg gezellig. Avonds kip met groente en krieltjes gegeten en ijs toe. Als laatste kwam Nelly nog gezellig borrelen.

Zaterdag 27-07-2013 Vertrokken om 09:06 vanuit Sint Pancras. Aankomst op de camping (La Blanc Nez) in Escalles om 15:30. Onderweg 3 keer gestopt en nog een flinke regenbui gehad. Het was een lange maar goede en gezellige reis. Op de camping de caravan neergezet en de luifel er aan gemonteerd. Hebben een mooi uitzicht op een heuvellandschap. Middags naar het strand van Escalles gereden. Het was vloed waardoor er niet veel op het strand te lopen was. We hebben in plaats daarvan een heel stuk naar de obelisk op Cap Blanc Nez gelopen totdat het ging regenen en onweren. Hierdoor zijn we terug gelopen en naar de camping gereden. Avonds hebben we aardappel puree met hachee gegeten en citroenkwark als toetje. We zijn nog naar Sangatte gereden en weer terug. Onderweg en op de camping in de stortregen naar de bliksem gekeken.

Zondag 28-07-2013 Opgestaan om 07:00 ontbeten, spullen gepakt en om 09:20 naar het strand van Escalles gereden. Hier hebben we de bolderkar ingeladen en zijn we de strandafgang afgereden en het strand opgelopen. Hier was doordat het eb was ineens een strand van 200 meter lang, terwijl het gister tijdens de vloed alleen een kiezel en rotsblokken strook was van ongeveer 6 meter breed. Op het strand hebben we gelopen op zoek naar schelpen en fossielen. Ik had het eerste fossiel gevonden door een steen op te rapen waar een klein schelpje in zat. Siem had een hele mooie van 2 schelpen gevonden door alleen de steen waar ze in zaten om te draaien. Zo hebben we heel wat fossielen gevonden. Sommige door stenen om te draaien, andere door ze uit te hakken en weer andere die we vonden door het stuk hakken van grote en kleine rotsblokken. Ook hebben we op het strand gezocht naar schelpen en af en toe een paar mooie op kunnen rapen. Helaas waren er veel door meeuwen kapot gepikt. Veel van de meeuwen waren in de klif wand  genesteld wat een grappig gezicht was met veel gekrijs. Ook heb ik nog stukjes pyriet gevonden door ze los te trekken of uit te hakken. Ook heb ik ontdekt dat er hele aders van in het zachte kalksteen zaten. Middags zijn we weer terug gelopen en hebben we de spullens ingeladen. Ook hebben we een ijsje gegeten. We zij nog naar Cap Blanc Nez gereden en naar boven gelopen wat gister niet lukte door het weer. Hierboven hebben we genoten van het uitzicht over Frankrijk. We konden de plaatsen Escalles met de camping, Sangatte en Calles goed zien. Ook hebben we de Engelse kust kunnen zien waar een heleboel boten voor langs gingen. Ook waren er op de heuvel resten uit de tweede wereld oorlog te zien. Er waren een aantal bunkers en schotelantenne voeten te zien. Helemaal boven op de heuvel was een monument gebouwd om slachtoffers uit de eerste wereld oorlog te herdenken. Ook was deze obelisk gebouwd vanwege de samenwerking tussen Frankrijk en Engeland, want in Dover staat er ook een. Die in Frankrijk is in de tweede wereld oorlog opgeblazen en later weer herbouwd. Hierna zijn we weer naar de camping gereden. Ik was in slaap gevallen en weer wakker geworden door de regen. Avonds hebben we friet met frikadel gegeten en lekker binnen gezeten.

Maandag 29-07-2013 Om 08:30 opgestaan en koud gedoucht. Ontbeten en de spullen ingepakt voor onderweg. Croissant gegeten en om 12:15 vertrokken naar Boulogne. Onderweg gestopt om te tanken en brood te halen. Appelbroodje gegeten en verder gereden. 13:15 aankomst in Boulogne. We hadden daar met veel mazel een parkeerplek kunnen vinden. Hiervandaan zijn we het strand opgelopen. Hier was niet veel te vinden en zijn we naar het zeeaquarium Nausicaá gelopen.  Hier hebben we aquariums gezien met vissen en andere zeedieren van over de hele wereld. Bijvoorbeeld uit Nederland, Fiji, de mangrovebossen en andere tropische wateren. Zeedieren bijvoorbeeld kreeften, zeesterren, zeepaardjes, zeedraakjes, zeekomkommers, zeeschildpadden en Californische zeeleeuwen. Verschillende soorten haaien (luipaardhaai, zusterhaai, enz.). Ook waren er andere dieren te zien zoals wandelende bladeren, vogeltjes, landschildpadden, groene leguanen en kaaimannen. Aan het eind nog een route gevolgd waar een verhaal werd verteld door Jean-Michel Cousteau (eerste zoon van Jacques-Yves Cousteau) Hier waren ook pinguïns te zien en hebben we nog een film gekeken. Ze wilde je bij dit aquarium de boodschap meegeven dat een beter milieu begint bij je zelf en doe er dus ook wat aan. Ook heb ik nog in de souvenir winkel geneusd. Hierna zijn we weer terug gereden. Om 19:50 waren we weer terug op de camping en hebben we aardappel puree met worteltjes gegeten en fruit als toetje.

1. Inge, Marco, Ruben, Sasja:
    30 juli 2013
    Lieve Ruben en Siem,

Wat leuk om zo uitgebreid over jullie vakantie te lezen! Heb je al veel foto's gemaakt met jouw nieuwe toestel?
    Wel jammer dat jullie niet zulk heel mooi weer hebben.
    Hier in Nederland is het ook wat wisselvallig, maar meestal droog met harde wind. Niet echt weer om buiten te zitten dus.

Qzxdfrtyyuhgfdsazxcvbnmklopuytreeewwwqqqqqqqqqa345679@81234543345667898(/21456789/1234567890901.@€234665891023
    []{}#%^*+=$

Nee, dit is geen geheime boodschap, maar Sasja wilde ook heel graag een stukje typen, vandaar. Ze mist jou wel hoor Ruben. Vooral tijdens het uitruimen van de vaatwasser! ;-)
    Ze vraagt iedere ochtend of jij al wakker bent en dan vertel ik haar dat jij op vakantie bent in Frankrijk.

Wij gaan zo de konijnen/kippen verzorgen en dan door naar Ballorig. En Marco is lekker aan het werk op kantoor en zat gisteren een dagje offshore.

Voor nu weet ik niets meer, dikke knuffel voor jullie beiden.

Liefs,

Inge, Marco & Sasja
  2. Nelly Terluin:
    30 juli 2013
    Ruben, helemaal top! Je mag van mij vaker met Siem op vakantie. Zo hoor ik nog eens wat. Hoe staat het met regel 1 op de camping?
  3. Fam Vrijs:
    2 augustus 2013
    Hoi Ruben en Siem,
    het klinkt erg gezellig daar in Frankrijk!
    Leuk dat er zo veel te ontdekken en te zien is!
    Het is te hopen dat jullie wat minder regen zullen krijgen, maar gelukkig zijn jullie met de caravan op de camping.
    Wat een geluk dat je meteen op zondag al zulke mooie fossielen hebt gevonden.
    Is dat echt alleen met schelpen of ook met vissen en andere dingen uit de zee?
    Gaan jullie nog verder Frankrijk in, of blijven jullie op 1 camping?
    Ik ga lekker ontbijten, veel succes met ontdekken en vinden!
    Groetjes van, Roel Cisca Daniël Abel en Nina
  4. Edwin en elma:
    2 augustus 2013
    Hoi,

Gaaf zo een dagboekje, lekker genieten he.
    Elma en ik gisteren 1-08 veilig geland in ons kikkerlandje, gelukkig net zo een mooi weer als in mexico.
    Veel moois gezien en lekker uitgerust weer terug.

Ik noteer je voor de BBQ van 17 aug, ....dan ben je volgens mij terug.

grt van je paps
  5. Edwin en elma:
    3 augustus 2013
    Hallo Ruben en Siem,
    Het doet me plezier dat jullie daar ook kunnen genieten van de onderwaterwereld. Gezellig om zo met je mee te lezen.
    xx Elma